مقاله اقتصاد سیاسی رسانهها
مقدمه
بیتوجهی مطالعات تجربی به نقش نظامهای ارتباطی و ساختارهای اقتصادی و سیاسی، و نبود دیدگاه انتقادی در آنها، سبب شد که نظریههای انتقادی، این نوع مطالعات را به چالش فراخوانند.
مکتب اقتصاد سیاسی رسانهها ازجمله مکاتب انتقادی است که تحت تأثیر آرای اندیشمندانی چون “هربرت شیلر و دالاس اسمایت” از دهه ۱۹۷۰ میلادی به بعد گسترش یافت.این مکتب بر این باور است که رسانهها مجاری انتقال محتوای فرهنگی هستند. این محتوا مستقل از رسانهها شکل گرفته است.
آنان، همانند سایر محققانی که نسبت به جامعه دیدگاهی سوسیالیستی دارند، ضمن مطالعه تاریخی نظام سرمایهداری جهانی نتیجه میگیرند که نظرات حاکم بر جامعه، همان نظرات طبقه حاکم است، طبقهای که بهمثابه قدرت مادی در جامعه حضور دارد و قدرت فرهنگی و معنوی حاکم نیز هست.
بنابراین نظریهپردازان این مکتب بر ساختارهای پایهای و بنیانهای
اقتصادی جامعه تأکید میکنند و برای درک شکل و محتوای رسانهها به بررسی
چگونگی توزیع منابع عظیم رسانهای و صنایع اطلاعاتی و کسانی که آنها را
کنترل میکنند میپردازند.
ازاینرو، طبیعی است که در آثار آنان، چگونگی تداخل متقابل مؤلفههای
فرهنگی و اطلاعاتی و «محیط سیاسی – اقتصادی مورد توجه قرار گیرد و
روششناسی آنان، نگرشی نهادی شامل تاریخ، فنآوری، سیاست و اقتصاد باشد.
در میان مکاتب انتقادی، مکتب اقتصاد سیاسی با موضوع وسایل ارتباط جمعی بنیادیتر برخورد کرده است. مطالعه این مکتب، باتوجه به شرایط جهانی معاصر اهمیت بسیاری دارد. اکنون روند جهانیسازی سرمایهداری شتابی روزافزون گرفته و تلاشهای کشورهای نورسته و انقلابی جهان در رهایی از قید و بندهای وابستگی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با دشواری همراه شده است.
شیفتگی نابخردانه در استفاده از فنآوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی و چشم بستن به روی منافع و مصالح بلندمدت ملی و غفلت از سیاستگذاری روشنبینانه ارتباطی پیامدهایی سنگین دارد.
این شیفتگی غفلت، ناشی از القائات دیدگاههایی است که به «جبر فنآوری» باور دارند و آیندهای خوشبینانه و تخیلی از جهان – به واسطه فنآوریهای نوین – به تصویر میکشند. توجه به دیدگاههای انتقادی و موشکافی دیدگاههای تجربی، مانع عمق یافتن وابستگیها، بروز بحرانهای اجتماعی و فرهنگی، و اتلاف سرمایههای مادی و انسانی خواهد شد.
در این مقاله، برای بحث درباره ماهیت اقتصاد سیاسی، ابتدا فرضهای اساسی آن مورد توجه قرار میگیرد، سپس به دیدگاههای مربوط به مسائل عمومی اقتصاد سیاسی اشاره میشود و در ادامه ویژگیهای اقتصاد بازاری و آثار آن بر روی تصمیمات سیاسی مورد بحث قرار خواهند گرفت.
در مبحث اقتصاد سیاسی رسانهها ابتدا به اهمیت و چارچوب تحلیل اقتصاد سیاسی رسانهها اشاره میشود و بعد رابطه فرهنگ و اقتصاد سیاسی رسانهها و حکومت انحصارهای اقتصادی بر رسانهها پیگیری خواهد شد.
در این خصوص بهویژه به پیوند تاریخی توسعه ارتباطات با اقتصاد سیاسی و همکاریها و رقابتهای بزرگ مالکان انحصارهای رسانهای اشاره میشود. همچنین دیدگاههای صاحبنظران به اختصار مطرح میشود.
ماهیت اقتصاد سیاسی
برای درک ماهیت اقتصاد سیاسی، باید جنبههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه و کنش و واکنش متقابل این نهادها با یکدیگر مورد توجه قرار گیرد. دولت، بازار و روابط متقابل بین این دو، واژههای کلیدی اقتصاد سیاسی هستند.
فهرست
مقدمه
ماهیت اقتصادسیاسی
اقتصادسیاسی رسانه ها
چارچوب مفهومی مکتب اقتصادسیاسی رسانه ها
پیوند تاریخی توسعه ارتباطات بااقتصادسیاسی
مروری بردیدگاه های هربرت شیلر (هربرت شیلر)
خصوصی سازی – تضعیف بخش عمومی
خصوصی سازی ایدئولوژیک و تبلیغات
نظریه های اندیشمندان در مورد اقتصاد سیاسی رسانه ها
ریموند ویلیامز
نیکلاس گارنهام
ادوارد هرمان و نائوم چامسکی
سیس . جی . هاملینک
یحیی کمالی پور
حمید مولانا
فرد فیجس
آرماند ما تلار
جیمز دی هالوران
مجید تهرانیان
جمع بندی
منابع
مقاله اقتصاد سیاسی رسانهها
قیمت : 6500 تومان
پاورپوینت مرجع شناسی و روش تحقیق
موضوع :
پاورپوینت مرجع شناسی و روش تحقیق
فرمت فایل: PPT (قابل ویرایش)
فهرست :
مقدمه
فصل اول: کتاب و کتاب شناسی
فصل دوم: شناسایی مراجع
فصل سوم: تهیه و تنظیم رساله پژوهشی
پاورپوینت تاریخ ادبیات ایران ۱
موضوع :
پاورپوینت تاریخ ادبیات ایران ۱
فرمت فایل: PPT (قابل ویرایش)
فهرست مطالب
اثر ادبی
تاریخ ادبیات آینه تمام نمای حیات ملی و معنوی ملتها
اساطیر ایرانی
جوامع قدیم
ازدواج با محارم
اسارت روح
داریوش بزرگ
زبان پارسیان
آیین زردشت
مزدک پسر بامداد
کلیله و دمنه
شهید بلخی
فردوسی
پاورپوینت قواعد عربی ۳
موضوع :
پاورپوینت قواعد عربی ۳
فرمت فایل: PPT (قابل ویرایش)
فهرست مطالب
علم نحو
معرب و مبنی
اعراب و بناء
بناء
کلمات معرب و مبنی
اسمهای مبنی
عوامل نصب فعل مضارع
نصب فعل مضارع به اَنْ ناصبه ی مقدره
تبصره
عوامل جزم فعل مضارع
اسماء شرط
اعراب در فعل مضارع
اسم های معرب به حروف
سم های معرب به بعضی حرکات
- تقدیری
اعراب محلی
نوع بناء و کیفیت بناء افعال و اسماء و حروف
اسم هایی که در اصل معربند ولی عارضا مبنی می شوند
منصرف و غیر منصرف
اسباب منع صرف
شانه های رفع و نصب و جر جزم
جمله و کلام
اقسام جمله
مطابقت فعل با فاعل
مهم ترین علل حذف فاعل
مبتدا و خبر
حروف مشبه به فعل
لای نفــی جنــس
مفعول فیه
حــــال
مستثنی:
منادی
منادای مستغاث
ترخیم:
منادای مضاف به یای متکلم:
نشانه مضاف و مضاف الیه:
فهرست مطالب
بخش اول
باب بُرْزُویَهَ الطَّبیب
بخش دوم
باب الأسد و الثّور
بخش سوم
باب الأسد و الثّور(۲)
بخش چهارم
باب الأسد و الثّور(۳)
بخش پنجم
باب الأسد و الثّور(۴)
بخش ششم
باب الأسد و الثّور(۵)
بخش هفتم
باب الأسد و الثّور(۶)
هدف کلی کتاب:
هدف کلی این درس آشنایی با نثر مصنوع در زبان فارسی است که با کلیله و
دمنه آغاز می شود و در قرنهای بعدی تحوّل می یابد. اهداف دیگر این درس عبارتند از: آشنا شدن با نثر دورۀ دوم غزنویان و سلاجقه از طریق آشنایی با شیوه نگارش این کتاب، درک و دریافت مضامین و مفاهیم آن و آموختن لغات، ترکیبات، امثال و خصایص دستوری.
جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید